torstai 3. marraskuuta 2016

AAC Kommunikaatio

AAC =

Kommunikaatiopassi 

1. Viittomat puhetta tukemassa

Tee nämä tehtävät parin kanssa.
Siispä valitse opiskelukaveri työpariksesi.

1. Tutki linkistä avautuvasta sivusta, miten lapsi oppii viittomakieltä:
Viittomaan oppimisen vaiheet

2. Harjoittele viittomaan aakkoset.

3. Harjoittele viittomaan oma nimesi.

4. Miten viitotaan parisi nimi.

5. Etsikää toinen pari:

  • viittokaa heille nimenne
  • päivän ohjelma
  • mitä teet illalla


6. Viittomakielisillä henkilöillä on myös oma viittomanimi, joka ilmaisee henkilön persoonaan liittyvää ominaisuutta, esimerkiksi punaisia huulia, kauniita silmiä, pitkiä kiharaisia hiuksia. Viittomanimen merkissä voi olla puhekielen nimen etukirjain + ominaisuus.

Viittomanimet liittyvät usein johonkin ulkoiseen piirteeseen. Jos on vaikka hymykuoppa toisessa poskessa, viittomanimi saattaa olla posken painaminen etusormella. Nimi saattaa liittyä ulkonäön lisäksi myös maneereihin tai silmäänpistävään tapaan toimia kuten hiusten sukimiseen tai tapaan nojata istuessa käteensä. Piirteisiin myös tartutaan spontaanisti ja usein häpeilemättä. Suomalaisen viittomakielen viittomanimistä noin 70 % liittyy ulkonäölliseen piirteeseen.
Muita nimenantoperusteita ovat mm:
  • Suora käännös tai lähikäännös suomen kielestä: Kauppinen viittomalla KAUPPA
  • Periytyminen esimerkiksi vanhemmalta sisarukselta (joka on aiemmin käynyt samaa koulua)
  • Harrastukset, ammatti, taidot: Tennistä harrastavan viittoma TENNIS...
  • Taipumukset, sosiaaliset tai henkiset ominaisuudet
  • Yksittäinen tapahtuma
  • Etunimen alkukirjain

Esimerkki viittomanimestä. Video: Maija Koivisto kertoo viittomanimestää.

Pohtikaa työparin kanssa kummankin teistä omaa viittomanimeä.
Mikä se voisi olla?

Rakennetaan viittomanimi ja harjoitellaan viittomanimeä yhdessä maanantain 21.11. oppitunneilla.



2. Eettisyys ja vuorovaikutus LOVIT

Tehtävät:

1. Katso seuraava video.

2. Mitä LOVIT tarkoittaa?

3. Pohdi työparisi kanssa, miten LOVIT edistää lähihoitajan eettistä toimintaa?



Jokaisella ihmisellä on oikeus kommunikaatioon:  Ketju-lehti 2016. Voimauttava vuorovaikutus.


3. Selkokieli

Tehtävä:

1. Katso ensin video selkokielestä.
2. Tee parisi kanssa LL projektiin selkokielinen teksti, johonkin ohjaustilanteeseen. Esimerkiksi ulkoilu, pölyjen pyyhkiminen hyllyltä.






4. Puhumattomuus

Tehtävä: 

1. Mitä on selektiivinen puhumattomuus?
2. Millaisia tunteita puhumattomuus sinussa herättää?
3. Miten kommunikoit puhumattoman henkilön kanssa?
4. Mitä haasteita se voisi aiheuttaa lähihoitajalle?





Tehtävä:

OMAN KÄDENVIITTOMA-AAKKOSET

Tehkää piirrostehtävä paperille viittoma-aakkosista ohjeen mukaan.
Napsauta hiiren ykköspainikkeella kuvaa. Kuva aukeaa omalle sivulle ja tarkentuu.






5. Hei nyt on aika hengähtää 😊

Taukojumppa

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti